השפעת מזג האוויר על מצבר לרכב
אחד הדברים המשפיעים ביותר על חיי מצבר ברכב הוא מזג האויר.
יש לדעת, מצברים מושפעים לרעה מטמפרטורה קיצונית חמה או מטמפרטורה קיצונית קרה.
אחת ההנחות הבסיסיות המוטעות בארץ לגבי מצברים היא שמצברים מתקלקלים יותר בחורף מאשר בקיץ. העובדות היבשות הן שדווקא בחודשי הקיץ נוטים המצברים להתקלקל הרבה יותר
והסיבה המרכזית לכך – החום הממוצע בארץ בחדשי הקיץ.
כאשר אנחנו נוסעים ברכב בקיץ הטמפרטורה בסביבת המצבר עולה בצורה משמעותית וזאת כתוצאה מהטמפרטורה הגבוהה בחוץ שמשפיעה על טמפרטורת המנוע נוסיף לזאת את המזגן שאנו מפעילים לעיתים דחופות דבר הגורם למאוורר לפזר את האוויר החם שיוצר המזגן בסביבת המצבר.
מדוע החום גורם לקיצור חייו של המצבר?
כאשר טמפרטורת של מצבר עולה נוצרת תגובה חשמלית שמשפיעה על מתח טעינת האלטרנטור כתוצאה מעליית הטמפרטורה של המצבר האלטרנטור שתפקידו להטעין את המצבר במתח שבין 13.8-14.2 וולט מקבל חיווי מוטעה שהמצבר ריק ומתחיל לעלות את מתח הטעינה מעל המתח הרצוי בכדי להטעינו זאת למרות שבפועל המצבר מלא.
טעינת המצבר מעל המתח הרצוי נקראת טעינת ייתר והיא גורמת לתאי המצבר להישחק ,להתחמם לאבד נוזלים ולבסוף להינזק נזק בלתי הפיך.
כיצד משפיע אופי הנהיגה על חייו של המצבר?
שחיקת המצברים בקיץ מושפעת גם מאופי הנהיגה , כלומר ככול שהנהג ייסע יותר קילומטרים בעיר באיטיות ובפקקים כדוגמת מוניות, סביבת המצבר תהיה חמה יותר ותגרום לשחיקתו המהירה.
ולכן, זאת הסיבה שתקופת האחריות של כל חברות המצברים למוניות, רכבי לימוד נהיגה וחברות שמירה עומד על חצי שנה.
בד"כ מצברים שמתקלקלים בחורף הם למעשה כתוצאה מהסימפטום של השחיקה שלהם בקיץ. כלומר מצבר שנישחק בקיץ כתוצאה מהטמפרטורה החמה יהיה רגיש לטמפרטורה קרה
(זרם ההתנעה של המצבר יורד בצורה דרמתית כתוצאה מטעינת היתר) ולכן מתחילות בעיות בהתנעה במיוחד בבקרים בטמפרטורות נמוכות.
האם חיי מצברים באירופה ארוכים מבישראל?
באירופה למשל אורך חיי המצברים הוא ארוך יותר וזאת מהסיבה הפשוטה שהמצברים לא נשחקים כתוצאה מהחום כמדינות כמו ישראל וזאת הסיבה העיקרית להבדלי תקופות האחריות שנותנים בארץ לעומת תקופות האחריות שנותנים בארצות פחות חמות.
מיקום המצבר במכוניות שונות והנגזרת על אורך חייו
מצברים שנמצאים בתא המנוע של מנועים גדולים כגון ג'יפים וטנדרים סובלים מטמפרטורה גבוהה שמשפיעה משמעותית על אורך חייו.
מצברים שנמצאים בתא המטען (לרוב מכוניות אירופאיות כגון מרצדס,אודי ,וולוו וBMW ) או מצברים שנמצאים בקבינה של הרכב כמו פיאט דוקטו החדשות חשופים משמעותית פחות לחום ולכן אורך חיי המצבר עולה משמעותית.
לסיכום : אורך חיי המצבר מושפע משמעותית מהטמפרטורה שבסביבתו הן החיצונית והן המצטברת סביבו כתוצאה מסיבות שונות, כאשר ככל שהטמפרטורה חמה יותר כך חיו של המצבר מתקצרים.
עוד דבר חשוב שכדאי לדעת לפני קניית מצבר בישראל
בארץ ישנם שלשה מותגים המובילים את שוק המצברים ותואמים לאורך שנים את מזג האוויר : מצבר שנפ , מצבר ורטה ,מצבר וולטה .
אייל בר שפע